24 May, 2011

Sambutan Hari Falak 2011

Tahniah diucapkan kepada Muhd Hazwan Haziq (1 Einstein) dan Suhaza Afifi (2 Al-Razi) yang telah berjaya memenangi satu pertandingan robotik sempena Sambutan Hari Falak yang telah diadakan pada 21 dan 22 Mei yang lalu.

Sambutan yang dianjurkan oleh Jabatan Mufri Negeri Melaka ini telah diadakan di Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Melaka. Untuk pertandingan robotik ini, SEMESRA telah menghantar 2 pasukan untuk memberi saingan kepada pasukan-pasukan yang mengambil bahagian.

Untuk pengetahuan semua, SEMESRA merupakan wakil tunggal Negeri Sembilan di dalam pertandingan ini yang dikuasai oleh sekolah-sekolah sekitar Melaka.

Robot yang digunakan oleh pasukan SEMESRA telah berjaya memenuhi kriteria-kriteria yang telah ditetapkan. Syarat utama yang harus dipenuhi ialah robot yang digunakan haruslah berjaya mengutip 3 barang yang disediakan tanpa menyentuh uranium yang berhampiran.


robot yang digunakan

Alatan yang berharga RM6,800 ini telah berjaya digunakan dengan sempurna oleh pasukan yang terdiri daripada Hazwan dan Suhaza. Sebagai Johan pertandingan ini, mereka telah berjaya memenangi satu teleskop dan satu pakej penginapan 2 hari 1 malam di Kompleks Falak Al-Khawarizmi.


pemenang bersama teleskop yang dimenangi


ahli-ahli Kelab Astronomi SEMESRA

Tahniah diucapkan sekali lagi kepada Johan Pertandingan Robotik ini. Terima kasih juga diucapkan kepada PIBG yang telah menyumbang sebanyak RM 2, 000 bagi pembelian alatan robotik yang diperlukan untuk pertandingan ini.