16 July, 2011

Kem Penggalakkan dan Penyelidikan Sains dan Teknologi Peringkat Kebangsaan 2011

Seramai enam orang pelajar SEMESRA telah terpilih untuk mewakili Negeri Sembilan ke Kem Penggalakkan dan Penyelidikan Sains dan Teknologi Peringkat Kebangsaan yang telah berlangsung dari 4 - 8 Julai yang lalu di SMK Kemena Bintulu, Sarawak.

Kem ini bertujuan untuk memberi pendedahkan kepada para pelajar mengenai ancaman-ancaman yang dihadapi oleh alam sekitar dewasa ini. Selain daripada itu, para pelajar juga telah diberi pendedahan tentang pentingnya penguasaan ilmu sains dan teknologi dalam usaha menentukan kesejahteraan alam sekitar.

Antara aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan sepanjang program ini berlangsung adalah Ceramah Biodiversiti dan Pemanasan Global, Treasure Hunt di Taman Tumbina, lawatan ke Kelab Kidurong dan Pelabuhan Bintulu serta Pertandingan Rekacipta Model berkaitan dengan Pemanasan Global.

Kontingen Negeri Sembilan yang diwakili oleh para pelajar SEMESRA telah berjaya mengharumkan nama sekolah apabila muncul Naib Johan Keseluruhan. Bukan itu sahaja, dua orang pelajar SEMESRA telah dinobatkan sebagai peserta terbaik program ini.


gambar kontinjen bersama guru pengiring Cik Norhayati Sidi
serta GPK Kokurikulum dan Pengetua Kanan SEMESRA


Mohd Zharfan Nafiq telah berjaya menjadi Peserta Terbaik Lelaki manakala Ameera Irisha pula telah berjaya menjadi Peserta Terbaik Perempuan.


dari kiri: Haziq Shahrin, Mohd Zharfan, Hafiz Nurhakim,
Nur Shahirah, Alia Nadhira dan Ameera Irisha


Tahniah dan syabas diucapkan kepada semua peserta kem ini kerana telah berjaya mengharumkan nama sekolah. Semoga ilmu yang diperolehi akan dapat dimanfaatkan demi kepentingan bersama.