01 July, 2012

Kejohanan Olahraga SEMESRA Kali Ketiga

Semalam telah berlangsung Kejohanan Olahraga Kali Ketiga bagi Sekolah Menengah Sains Rembau. Kejohanan ini telah dirasmikan oleh En. Baharudin bin Jali, Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Negeri Sembilan.


Kejohanan dimulakan dengan perarakan masuk skuad perbarisan dari keempat-empat rumah sukan dengan didahului oleh Ketua Pelajar dan Ketua-ketua Rumah. Pada kejohanan kali ini, pasukan kawat KRS telah diberi perhormatan untuk mengetuai perbarisan masuk rumah-rumah sukan. Tema kejohanan pada tahun ini ialah 1Malaysia.




Pelbagai acara sukan telah dipertandingkan termasuklah acara lari 100m, 400m, Lompat Tinggi dan sebagainya.

 


Selain daripada acara sukan, perbarisan dan hiasan khemah rumah juga telah dipertandingkan. Bagi Kategori Perbarisan Terbaik, rumah Akhirul Zaman telah dinobatkan sebagai pemenang. Rumah Lela Maharaja pula telah memenangi Kategori Hiasan Rumah Terbaik.



Pada tahun ini, terdapat juga acara yang dipertandingkan bagi kategori guru dan staf. Untuk acara larian 5 X 20 m, guru-guru dan staf dari rumah Akhirul Zaman telah berjaya menjadi Johan manakala guru-guru dan staf dari Lela Maharaja telah berjaya menjadi Naib Johan.


Bagi acara lontar peluru lelaki, acara ini telah dimenangi oleh En. Fairos (AZ), tempat kedua telah dimenangi oleh En Rizal (KP) manakala tempat ketiga pula oleh En. Mohd Saufi (JP). Bagi kategori perempuan pula, Cik Noraini (AZ) telah menjadi johan, Cik Riyanti (LM) telah memenangi tempat kedua manakala tempat ketiga pula dimenangi pada Cik Nurul (JP).


Acara terakhir kejohanan kali ini ialah acara tarik tali antara rumah Akhirul Zaman dan Lela Maharaja. LM telah mengungguli acara ini dengan kemenangan 2-0.


Seterusnya telah diadakan acara penyampaian hadiah kepada semua pemenang. Hadiah-hadiah telah disampaikan oleh tetamu-tetamu jemputan kejohanan.



Anugerah Olahragawan Kejohanan Kali Ketiga telah diberikan kepada Mohd Hazim Mohd Shafie (JP) sementara Olahragawati pula ialah Aimi binti Sayuti (LM).



Rumah Johan Pahlawan pula telah dinobatkan sebagai Johan Keseluruhan bagi kejohanan ini buat kali yang ketiga  berturut-turut.



Tahniah diucapkan. Kepada semua pemenang, sekalung tahniah diucapkan dan bagi yang belum lagi berjaya meraih pingat sukan, cuba lagi di kejohanan tahun hadapan.