24 July, 2012

Karnival 1Murid 1Sukan Peringkat Kebangsaan Sekolah-sekolah Berasrama Penuh

Pada 11- 15 Julai yang lalu telah diadakan satu Karnival 1Murid 1Sukan Peringkat Kebangsaan bagi Sekolah-sekolah Berasrama Penuh di SMS Tengku Muhammad Faris Petra, Kelantan. Karnival kali ini melibatkan dua permainan iaitu Bola Jaring dan Ragbi.

SEMESRA telah menghantar 2 pasukan untuk menyertai karnival ini. Bagi permainan Bola Jaring, SEMESRA telah menentang 3 sekolah dalam pusingan awal. Dalam perlawanan antara SEMESRA dan SM Sains Machang, SEMESRA tewas  nipis dengan kiraan mata 11-12. Perlawanan kedua pula melibatkan SEMESRA dengan SM Sains Sabah dan SEMESRA menang dengan jaringan 14 berbalas 11.  Dalam perlawanan ketiga pula, SEMESRA telah berjaya menundukkan SMS Tunku Abdullah dengan 14 jaringan berbalas 8.

Dengan kemenangan ini, SEMESRA telah berjaya ke pusingan yang seterusnya. SEMESRA telah bertemu SMS Pasir Putih namun tewas dengan mata 18-10. 


Bagi sukan ragbi pula, SEMESRA bertemu SMS Sultan Abdul Halim dalam pertemuan pertama mereka. SEMESRA tewas dengan mata 0-43. Perlawanan kedua pula melibatkan SEMESRA dan SBPI Selandar dan sekali lagi SEMESRA tewas dengan kiraan mata 0-34. Namun begitu, SEMESRA telah berjaya menewaskan pihak lawan iaitu SMS Banting dalam perlawanan sketiga mereka dengan mata 25-0.

Kemenangan ini telah membolehkan SEMESRA untuk layak ke peringkat SPOON. SEMESRA berjaya menewaskan SMS Kuala Terengganu (10-0) namun gagal menewaskan SAMURA apabila tewas dengan kiraan mata 5-20.
 

Tahniah diucapkan kepada kedua-dua pasukan kerana telah berjaya memberikan saingan kepada pasukan-pasukan lain yang jauh lebih berpengalaman. Semoga pengalaman ini akan terus memantapkan lagi persembahan kedua-dua pasukan.