29 November, 2013

Prosedur Pembelian Nombor Unik ID Aplikasi Dalam Talian Bagi Permohonan ke IPTA Sesi Akademik 2014/2015

Perhatian kepada batch Extrovert,

Dimaklumkan bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) akan menggunakan kaedah Aplikasi Dalam Talian bagi permohonan kemasukan ke IPTA Program Pengajian Ijazah Pertama. Semua lepasan SPM/Setaraf perlu mengemukakan permohonan kemasukan melalui Aplikasi Dalam Talian sahaja.

Aplikasi Dalam Talian hanya boleh diakses dengan nombor Unik ID yang boleh didapati dengan berurusan terus dengan kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN) terdekat mulai 20 Januari 2014. Tiada lagi pembelian pukal nombor Unik ID yang selalunya dibuat oleh pihak sekolah. Para pelajar dikehendaki untuk membuat urusan pembelian nombor Unik ID sendiri.

Terdapat dua kategori bagi pembelian nombor Unik ID. Bagi batch Extrovert, anda hendaklah membeli nombor Kategori A (bernilai RM 10.60) yang dikhaskan untuk lepasan SPM sahaja.

Selepas pembelian nombor ini, anda dinasihati untuk menyimpan nombor Unik ID anda dengan cara berhemah berdasarkan tatacara yang mempunyai ciri-ciri keselamatan untuk mengelakkan sebarang kebocoran maklumat akibat salah guna nombor untuk tujuan menjejaskan permohonan anda oleh individu yang tidak beretika dan tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.