22 February, 2011

Program Cabaran Angkasawan

Seorang pelajar SEMESRA iaitu Bah Azakirana Krisna a/l Atan telah berjaya mengharumkan nama sekolah apabila berjaya menempatkan diri ke Fasa Kedua Program Cabaran Angkasawan 1Malaysia baru-baru ini.

Program Cabaran Angkasawan 1Malaysia ini telah diadakan untuk menguji keberkesanan Program Angkasawan Pertama Negara terhadap rakyat Malaysia.

Fasa Pertama Program ini telah diadakan pada tahun lepas iaitu pada 10 November 2010 di MITC, Melaka. Fasa ini telah menguji ketahanan peserta-peserta dari segi mental dan fizikal. Antara ujian yang dijalankan adalah larian 3.5 km, kuiz pengetahuan dan sebagainya.

Bah telah berjaya menempatkan diri ke Fasa 2 apabila muncul sebagai wakil zon. Beliau telah mempamerkan prestasi yang baik dengan mengalahkan peserta-peserta lain yang bukan sahaja terdiri dikalangan para pelajar bahkan lepasan graduan dan juga penjawat awam.

Fasa 2 pula telah diadakan di Pulau Langkawai dari 23-28 Jan 2011. Kali ini ujian-ujian adalah lebih mancabar seperti ikhtiar hidup di darat, ikhtiar hidup di laut, emparan (simulasi angkasawan) dan sebagainya.

antara aktiviti-aktiviti yang dilalui oleh para peserta

Walaubagaimanapun, nasib tidak menyebelahi Bah apabila beliau tidak berjaya untuk mendapatkan hadiah utama iaitu peluang melawat Star City, Russia. Namun, sekalung tahniah diucapkan kepada semangat kental yang telah ditunjukkan oleh beliau sepanjang program ini.

Sijil dan trofi penyertaan telah disampaikan oleh Pengetua Cemerlang Dato' Hj Azam b. Md Atan semasa perhimpunan rasmi yang lepas.


Bah bersama Pengetua Cemerlang SEMESRA dan GPK Kokurikulum