06 June, 2015

Program Pengantarabangsaan ke Padang, Indonesia

SEMESRA telah berjaya mengadakan satu program pengantarabangsaan ke Padang, Indonesia baru-baru ini. Seramai 24 pelajar dan 12 guru telah turut serta dalam program ini yang bermula dari tarikh 31 Mei hingga 3 Jun 2015.

Agenda utama program ini adalah untuk membuat kunjungan ke SMP Negeri 1, Padang untuk bertukar-tukar fikiran dan idea untuk kebaikan sekolah dan warga sekolah. Kedatangan rombongan SEMESRA disambut meriah oleh warga SMP Negeri 1 Padang.


Kedua-dua sekolah juga berpeluang untuk menonjolkan seni kebudayaan negara masing-masing dalam lawatan ini.


Selain daripada pertukaran pintar, turut diadakan pertandingan pidato serta bahas Bahasa Inggeris di antara kedua-dua sekolah bagi mengembangkan kemahiran berdebat dan berpidato pelajar-pelajar.


Sesungguhnya lawatan ini telah memberi manfaat kepada kedua-dua sekolah dalam usaha untuk menempatkan sekolah masing-masing di persada antarabangsa. Kedua-dua sekolah secara keseluruhannya telah bersetuju untuk saling bantu-membantu bagi memperbaiki dan meningkatkan prestasi sekolah mengikut kelebihan masing-masing.



Semoga ikatan persahabatan antara kedua-dua sekolah akan terus terjalin di masa akan datang. Ribuan terima kasih diucapkan kepada pihak sekolah SMP Negeri 1, Padang atas kesudian untuk menerima kunjungan SEMESRA walaupun hari lawatan SEMESRA jatuh pada hari cuti umum bagi Indonesia. Jutaan terima kasih juga diucapkan kepada seluruh warga sekolah tersebut yang hadir ke sekolah untuk menyambut kedatangan rombongan SEMESRA.