23 October, 2010

HARI KEBUDAYAAN BAHASA ARAB SBP KALI KE5 PERINGKAT KEBANGSAAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Hari Kebudayaan Bahasa Arab Sekolah-Sekolah Berasrama Penuh Peringkat Kebangsaan  telah diadakan di pada 22 hingga 24 Oktober 2010 bertempat di Sekolah Menengah Sains Selangor, Bandar Tun Razak Kuala Lumpur. Program yang dikelolakan oleh Sekolah Menengah Sains Selangor ini dianjurkan dengan kerjasama Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kecemerlangan dan dilangsungkan selama 3 hari bermula hari ini. Sebanyak 53 buah sekolah berasrama penuh telah menyertai majlis ini. 

Majlis yang diadakan adalah bertujuan untuk memupuk minat cintakan bahasa Alquran disamping merapatkan ukhuwah diantara pelajar-pelajar SBP yang mempelajari bahasa ahli syurga ini. Selain bertujuan menimbulkan minat untuk mempelajari Bahasa Arab dengan lebih mendalam, majlis ini juga dapat bemberi peluang kepada para pelajar SBP khususnya bagaimana cara untuk menghayati Islam yang sebenarnya menerusi penguasaan Bahasa Arab secara meluas. 

Dalam program yang dijalankan ini, Sekolah Menengah Sains Rembau yang diwakili 4 orang pelajar putera dan puteri bersama guru pengiring telah sama-sama memulakan langkah merealisasikan hasrat semua warga semesra untuk memartabatkan Bahasa Arab ke tahap yang lebih tinggi.Pelbagai acara telah disusun sepanjang tiga hari ini antaranya pertandingan khat antara SBP, Taqdim Taqrir (Kajian Lapangan) dan Tahajji Sahihan atau Spell It Right.Turut diadakan ialah lawatan ilmiah ke Taman Islam Yayasan Restu Shah Alam. Untuk Perkembangan Program Selanjutnya ikuti laporan kami esok. Insya Allah