27 September, 2010

PELANCARAN MINGGU BAHASA 2010

Jabatan Bahasa Sekolah Menengah Sains Rembau telah menganjurkan minggu bahasa peringkat sekolah untuk tahun 2010. Program yang julung kali diadakan ini adalah bertujuan untuk memupuk minat membaca dalam kalangan pelajar serta seluruh warga sekolah menengah sains rembau. Selain menarik minat pelajar untuk memperluars dan memperkayakan ilmu, melalui program ini guru-guru dapat mencungkil bakat-bakat baru yang terpendam dalam diri pelajar sekaligus meningkatkan kerativiti pelajar terutama dalam bidang bahasa.Program ini juga menggalakkan pembelajaran secara berkelompok dan akses kendiri serta mempertingkatkan ilmu bahasa selain membina keyakinan diri para pelajar.

Majlis yang telah dirasmikan oleh yang berbahagia Dato' Haji Azam bin Haji Mad Atan, Pengetua Cemerlang Sekolah Menengah Sains Rembau. Dalam ucapan perasmian yang disampaikan pada pagi tadi, yang berbahagia Dato' mengingatkan kepada semua warga semesra supaya mengambil peluang yang ada untuk menimba ilmu pengetahuan dalam apa juga bidang bahasa yang diadakan di sekolah. Beliau turut mengaitkan contohnya personaliti TV yang versetil, En Mahadzir Lokman yang mempunyai keistimewaaan untuk menguasai pelbagai bahasa dan turut mencadangkan sekiranya diizinkan oleh pihak kementerian pelajaran khususnya bahagian kurikulum untuk memasukkan matapelajaran bahasa perancis setanding dengan matapelajaran bahasa asing yang lain yang terdapat di Sekolah Menengah Sains Rembau. Dalam majlis ini turut menyaksikan penampilan baru Guru Penolong Kanan Kokurikulum yang telah melaporkan diri bagi menggantikan Guru Penolong Kanan Kokurikulum sebelum ini, Puan Roslina Aziz yang telah dinaikkan pangkat menjadi Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Sekolah Menengah Sains Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan Pahang Darul Makmur, Encik Zaili Azmi bin Mustafa AlFendi.

Program minggu bahasa yang diadakan seminggu ini akan diisi dengan pelbagai aktiviti yang menarik khususnya untuk pelajar sekolah menengah sains rembau. Antaranya pertandingan bahas bahasa melayu dan bahasa inggeris, pidato menengah rendah bahasa melayu dan bahasa inggeris, kuiz bahasa,mengarang puisi,menulis cerpen,pertandingan membina kata-kata hikmah, teka silangkata dan lain-lain.

Tidak ketinggalan program yang melibatkan pelajar bahasa antarabangsa seperti Bahasa Arab,Bahasa Jepun dan Bahasa German seperti explorace bahasa dan choral speaking dalam bahasa antarabangsa. Diharapkan dengan program yang dirancangkan dan bakal dilaksanakan akan dapat memberikan manfaat dan kelebihan kepada semua warga Sekolah Menengah Sains Rembau.

14 September, 2010

KHATAM ALQURAN TUTUP IHYA RAMADHAN

pada 3 September 2010 yang lalu, satu majlis penutupan program Ihya' Ramadhan telah diadakan di Sekolah Menengah Sains Rembau. Majlis yang melibatkan seluruh warga Sekolah Menengah Sains Rembau ini telah diadakan di Dewan Besar Semesra dan dirasmikan oleh yang berbahagia Pengetua Cemerlang Semesra, Dato' Haji Azam bin Mad Atan. Program yang julung kali diadakan ini bertemakan "Ramadhan Dekat Di Hati ini telah dimulakan seawal jam 10.00 pagi bermula dengan Slot Khatam AlQuran yang telah dipimpin oleh Ustaz Nadzdzarul Amir bin Mohyeddin. Pada Slot perasmian pula yang berbahagia Dato' telah menyampaikan beberapa pesanan yang cukup bermakna buat semua warga semesra dan majlis diserikan lagi dengan tayangan multimedia yang berkisar dengan aktiviti-aktiviti yang dijalankan sepanjang bulan ramadhan.

Dalam majlis itu juga, anak-anak yatim dan fakir miskin turut diraikan dengan slot penyampaian sumbangan saham akhirat oleh yang berbahagia Dato' Pengetua. Majlis diakhiri dengan slot bermaaf maafan antara guru dan pelajar. Semoga dengan majlis yang diadakan akan dapat merapatkan lagi ukhuwah yang sedia terjalin sebelum ini. Warga Kerja Blog Semesra dengan ini mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf zahir dan Batin.

11 September, 2010

SISTEM PENDIDIKAN HOLISTIK

Sistem pendidikan di negara ini perlu melalui proses penilaian semula dengan memastikan kaedah pentaksiran terhadap pencapaian para pelajar dibuat secara holistik.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin berkata, langkah tersebut bagi membolehkan para guru mengenal pasti potensi sebenar setiap pelajar mereka dan seterusnya mengasah sepenuhnya keupayaan golongan tersebut.

"Dengan berpandukan kepada falsafah pendidikan kebangsaan, kita mesti menilai semula kurikulum dan cara kita membuat penilaian terhadap perkembangan dan pencapaian para pelajar.

"Jika kita gagal mengenal pasti dan mengasah potensi sebenar golongan muda kita, maka negara berhadapan dengan risiko mengalami kegagalan pada masa depan. Kita tidak boleh mengambil risiko itu, jadi kita kena bertindak daripada sekarang," katanya.

Beliau berucap pada program siri wacana perdana bertajuk 'Peranan Pendidikan dalam Pembangunan Kepimpinan' di Yayasan Kepimpinan Perdana (YKP) di sini hari ini.

Hadir sama Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah YKP, Tan Sri Azman Hashim dan Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Datuk Dr. Sahol Hamid Abu Bakar.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran turut menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara YKP dan UiTM iaitu penerusan kepada kerjasama yang terjalin antara kedua-dua institusi itu sejak 2005.

Pada 23 Jun lalu, Muhyiddin berkata, sistem pentaksiran berasaskan sekolah mungkin digunakan bagi menggantikan sistem peperiksaan awam di negara ini.

Menerusi sistem itu, katanya, Lembaga Peperiksaan akan menentukan bentuk soalan yang boleh dinilai oleh guru dan kemudian akan diukur pencapaiannya.

Bagaimanapun, kerajaan tidak tergesa-gesa melaksanakan sesuatu dasar seperti cadangan kemungkinan supaya peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimansuhkan.

Cadangan memansuhkan peperiksaan awam tersebut mendapat reaksi pelbagai pihak dan pertubuhan yang berharap kerajaan melakukan kajian terperinci berhubung kedudukan peperiksaan awam itu.
Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, pendidikan merupakan satu proses yang holistik bagi membangunkan potensi sebenar setiap individu.

Ini, kata beliau, melibatkan proses pembelajaran melalui pengalaman seseorang sehingga menjangkau proses normal penyampaian ilmu dan kemahiran selain pembelajaran di bilik-bilik darjah.

"Ini meliputi pembelajaran berasaskan pengalaman dan penjelajahan yang mengayakan pengetahuan pelajar sekali gus membentuk minda yang kreatif dan bukan sekadar apa yang termaktub dalam buku-buku teks," katanya
Justeru, kata beliau, pembelajaran yang berasaskan kreativiti dan inovatif perlu menjadi komponen utama dalam sistem pendidikan negara.

Katanya, ini bagi mengukuhkan sasaran kerajaan untuk melahirkan tenaga kerja yang mempunyai kedua-dua unsur tersebut dalam usaha mencapai matlamat ekonomi berpendapatan tinggi.

"Memandangkan negara perlu segera melahirkan modal insan yang sebenar bagi memacu ekonomi ke satu peringkat yang lebih tinggi, maka kita tidak boleh lagi berpuas hati dengan cara lama.

"Kita perlu bergerak ke hadapan dan mengambil langkah berani bagi melaksanakan reformasi pendidikan demi memastikan ia dapat memenuhi matlamat transformasi ekonomi Malaysia kepada ekonomi berpendapatan tinggi menjelang 2020," katanya.

1 Murid 1 Sukan Bermula Tahun Hadapan

Kementerian Pelajaran akan melaksanakan enam strategi bagi menjayakan dasar 1Murid 1Sukan mulai 2011 sebagai usaha melahirkan pelajar yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.

Hasrat kerajaan ialah menjadikan sukan sebagai alat utama perpaduan kerana telah terbukti bahawa sukan boleh menyatupadukan masyarakat berbilang kaum yang menjadi harapan negara dalam merealisasikan gagasan 1Malaysia.



Menceburi bidang sukan memerlukan semangat setiakawan dan berpasukan di samping melahirkan lebih ramai atlet yang berkelibar dan mampu bertanding di peringkat antarabangsa. Usaha mencungkil bakat dan melatih atlet perlu dilaksanakan di peringkat awal dan kerana itu sekolah menjadi asas yang terbaik.

Dasar 1Murid 1Sukan juga bertujuan melahirkan generasi yang lebih sihat dan cergas kerana budaya bersenam di kalangan masyarakat sudah menjadi sesuatu yang sukar dilaksanakan atas pelbagai alasan.

Masyarakat Malaysia semakin ramai mengalami masalah kegemukan, dan tentunya obesiti itu boleh mengakibatkan seseorang mudah dijangkiti penyakit yang dikenalpasti sebagai pembunuh utama rakyat, iaitu kencing manis, darah tinggi dan penyakit yang berkitan dengan kardiovaskular.

Dengan menyemaikan budaya bersenam atau bersukan di peringkat sekolah, seseorang pelajar boleh memilih bentuk dan jenis sukan berdasarkan minat dan keupayaan masing-masing.

Minat itu kemudiannya diharapkan dapat dikembangkan menjadi budaya, dan ini dapat membantu negara mengurangkan bilangan pengidap penyakit yang berkaitan dengan obesity.

Menurut Menteri Pelajaran, sebuah jawatankuasa ad-hoc dipengerusikan beliau sudah mengadakan mesyuarat dan memutus akan melaksanakan enam strategi bagi menjayakan dasar itu.

Ketika merasmikan majlis pembukaan Kejohanan Balapan dan Padang Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM) ke-52 di Stadium Larkin minggu lalu (18 Mei 2010), Tan Sri Muhyiddin berkata:

"Antara enam strategi dipersetujui ialah memberi bantuan kewangan sukan kepada sekolah, mewajibkan pembabitan pelajar dalam aktiviti sukan, mengenal pasti program sukan sekolah untuk dilaksana sepanjang tahun, menubuhkan Bahagian Sukan secara berasingan, elemen sukan dimasukkan dalam Standard Kualiti Pendidikan Malaysia dan mengenal pasti lima Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) untuk melatih guru sukan…Melalui Dasar 1Murid 1Sukan ini, lengkaplah skop pembangunan sukan di sekolah kerana program Sukan Prestasi Tinggi Sekolah (SPTS) yang khusus bagi membangunkan atlit sekolah cemerlang sudah dilaksanakan sejak Julai 2008."

Perubahan ini adalah selaras dengan transformasi pendidikan, dan menurut Menteri Pelajar lagi, sudah sampai masanya kementerian mempunyai kerangka penilaian yang lebih komprehensif untuk mengukur keberkesanan pelaksanaan setiap agenda pendidikan termasuk kegiatan sukan.

“Jika setiap tahun kita mampu memberi penilaian terhadap prestasi akademik murid dalam pencapaian mereka, maka sewajarnya kita juga mampu memberi laporan prestasi dalam bidang lain termasuk sukan. Dengan ini, pandangan mengatakan kementerian terlalu menumpu bidang akademik saja dapat disangkal dan ditangani,” katanya.